Egyre gyakoribb olajárrobbanások, elfogyó és veszélyben lévő olajkészletek, egyre költségesebb kitermelés és globális felmelegedést gyorsító üvegházgáz-kibocsátás. Több indok nem is kell azért, hogy miért nem a belső égésű motorok jelentik a jövőnket. A jövő autója az elektromos autó lehet. Németország például azt tervezi, hogy 10 év alatt egymillióra növeli a használatban lévő elektromos autók számát útjain.
Azt hogy ezek az autók mennyire nem szennyezik majd a levegőt, az dönti el, hogy honnan kapják az áramot. Ha példának okáért egy elavult szenes erőmű szolgáltatja a villamosenergiát, akár még rosszabb is lehet a mérleg, mint egy hagyományos dieselautónál. Ezért az elektromos autók elterjedéséhez biztosítani kell, hogy az áram 100%-ban megújuló vagy megújítható forrásból származzon. Maradva a németországi egymillió autónál, mint példa: ez azt jelentené, hogy ezek a gépjárművek ca. 2 TWh (2.000.000 MWh) villamosenergiát használnának fel évente. Ez egy 250-300 MWel erőmű egész éves megtermelt energiáját jelenti. Összehasonlítás képpen 200 szélerőmű vagy legalább 10-15 fatüzelésű erőmű megvalósítása kellene ehhez. Németországban felkészültek erre és az előző év megújuló energia termelése több mint kétszer ennyit nőtt, 4,3 TWh-t. Erre alapozva gondolják úgy, hogy jövője van az elektromos mobilitásnak.
A legnagyobb probléma jelenleg, hogy egy elektromos autó 6-8 millió Forinttal kerül többe, mint egy hagyományos jármű és főleg kis kategóriájú autókból gyártanak csak ilyet. Az üzemeltetési költsége jelentősen kedvezőbb, akár 4-5 év alatt is megtérül (min. 40.000 km/év). Ennek fő oka, hogy a villamosenergiát nem terheli annyi adó, mint a benzint vagy a dieselt. – Véleményünk szerint ez is csak addig marad így, amíg tömegek nem kezdik el használni.
Amivel jelenleg próbálják elérni, hogy elterjedjen ez a fajta közlekedés a következő:
- Busz sáv használata
- Ingyenes parkolás
- Adókedvezmények
- Ingyenes töltőállomások
A villamosenergia hálózatot üzemelőknek az elektromos autók egy nagy könnyebséget jelentenének. A vízerőművek, atomerőművek éjszakára nem kikapcsolhatóak így az energia tárolás állandó problémákat és költséget jelent. A garázsunkban éjszaka töltés alatt lévő autók erre tökéletes megoldást nyújthatnának, persze ennek feltétele a tömeges elterjedésük.
Reméljük mihamarabb találkozhatunk elektroautókkal a magyarországi utakon is. Kedvcsinálónak a BMW új elektromos koncepcióautója képekben:
BMW 8i
BMW 8i
BMW 3i
Kapcsolódó cikkek: A magas olajár tönkreteszi a világgazdaságot Követendő példa, egy Német település felemelkedése megújulókkal Eljőtt a kőolajcsúcs, azaz a PEAKOIL
Forrás: Universität Würzburg, energie-zeitung